Concurs (încheiat): Călătorie în jurul casei mele de Adina Nanu

marți, 7 aprilie 2015

Anul trecut, prin septembrie, am citit cu mare plăcere minunata carte-album a Adinei Nanu, Călătorie în jurul casei mele. Spuneam în recenzie că acesta este genul de carte care nu poate fi înlocuită vreodată de un e-book, pentru că miroase frumos, o simți apăsând asupra brațelor, iar picturile și desenele răspândite printre pagini sunt o încântare. Aflată la a doua ediție, ”Călătorie în jurul casei mele” are o nouă înfăţişare și o calitate grafică impecabilă, devenind, dintr-o interesantă carte de memorii, un adevărat album de artă. Autoarea își povestește viața cu mult umor și tușe lirice pe alocuri, dar și cu o surprinzătoare sinceritate, iar desenele și picturile care-i însoțesc gândurile reprezintă un adevărat jurnal vizual al vremurilor, completând goluri și continuând povestea acolo unde amintirile se destramă.

Iată și o descriere „oficială” a cărții:

O carte frumoasă, cu 110 ilustraţii, şi tonică, scrisă de o mână iremediabil optimistă. Şi totuşi, e povestea unei vieţi care vine din interbelic, traversează tot comunismul, fără să-i poată evita vreo belea, şi surâde, convinsă că lumea nu se va sfârşi.
Adina Nanu a predat istoria şi teoria artei multor generaţii de studenţi, i-a învăţat pe alţii tot ce ştia despre costum, a publicat pagini peste pagini despre artă şi artişti - şi volumul Arta pe om. Look-ul şi înţelesul semnelor vestimentare -, a organizat expoziţii... dar abia acum aflăm, din Călătorie în jurul casei mele, că ştie mai bine decât mulţi arta de a trăi.

Adina Nanu mi-a făcut o mare bucurie când m-a anunțat că oferă cititorilor blogului cinci exemplare ale cărții sale. Pe unul dintre ele m-am hotărât să îl dăruiesc unei cititoare fidele, căreia îi mulțumesc pentru susținere și încurajări, dar și pentru recomandările pe care mi le-a făcut de când am început să discutăm pe Facebook. Mă gândesc de ceva vreme să răsplătesc cumva oamenii necunoscuți care-mi sunt alături în drumul meu printre cărți, iar acum am ocazia de a face acest lucru. Așadar, un exemplar va ajunge la Anca Moscu, care anul acesta și-a propus să citească mai multă literatură românească, iar ”Călătorie în jurul casei mele” se pare că va fi și pe gustul fiicei sale, care studiază artele plastice. 

Celelalte patru exemplare vor ajunge la patru cititori care mă conving, prin comentariile lor, că își doresc foarte mult cartea și că nu o vor uita necitită într-un ungher. Așadar, aș vrea să îmi spuneți de ce vă doriți cartea-album ”Călătorie în jurul casei mele”. Poate iubiți pictura sau chiar studiați artele plastice? Poate vă plac cărțile de memorii? Poate ați cunoscut-o pe Adina Nanu sau chiar i-ați fost elev? 

Voi premia răspunsurile cele mai inspirate și mai convingătoare, iar dacă sunt mai multe și nu mă pot decide, voi alege patru dintre ele prin Random.org. Concursul se adresează celor cu domiciliul în România și se încheie la finalul zilei de 14 aprilie. Pe 15 aprilie anunț câștigătorii, pe care îi rog să mă contacteze la adresa lecturile.emei@gmail.com sau într-un mesaj pe pagina de Facebook a blogului. Cărțile vor fi expediate de către mine sau predate personal celor din București. Mult succes tuturor! :)


















UPDATE: Vă mulțumesc tuturor pentru comentarii! Nu mă așteptam ca această carte să suscite un interes atât de mare, dar mă bucur că a fost așa. Îmi pare rău că nu pot premia pe toată lumea, însă va trebui să mă împac cu acest fapt mai devreme sau mai târziu. Cum au fost multe răspunsuri convingătoare, am apelat la Random.org pentru a alege câștigătorii. La ora 11 (ora României), primele patru au ieșit Dana Dumitru, roșu vertical, Ioana și Elodie. Felicitări! Dacă sunt persoane care stau în București, le-aș ruga să ne întâlnim pentru a le preda cartea personal - este destul de mare și grea, ar fi mai simplu așa decât să o pun la poștă. În cazul în care cineva nu mă contactează într-o săptămână, voi face o nouă extragere.


22 de comentarii

  1. Eu o vreau. :) Nu sunt studentă la arte plastice, dar mi-ar plăcea să ştiu să desenez. Aşa că o dată pe săptămână îl rog pe prietenul meu, care e graphic designer, să-mi dea "teme". Şi apoi desenez cum pot eu mai bine. Evident că de cele mai multe ori vine el şi-mi arată şi eu refac totul după model, dar mă stimulează. O mai vreau şi pentru că o asociez cu "Casele vieţilor noastre" de care m-am îndrăgostit, şi cu Muzeul Ligia şi Pompiliu Macovei. A, şi de câte ori ajung la Fundaţia Calea Victoriei pentru vreun curs, Călătoria... e singura pe care o răsfoiesc cât aştept să se adune lumea. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu o vreau pentru soacra mea :) Fosta invatatoare, acum pensionata, a fost mereu indragostita de arta :) Are albume vechi, rusesti...pastrate de cand era tanara :) Si chiar ea deseneaza foarte frumos. Asa ca mi-as dori cartea sa i-o fac cadou. Succes tuturor! Multumim Ema, sa ai o zi frumoasa!

    Marina Golea

    RăspundețiȘtergere
  3. 5 motive pentru care eu ar trebui sa ma aflu in posesia acestei carti :p

    - pentru ca nu stiu cum mi-a scapat recenzia cartii cind ai publicat-o
    - pentru ca de mult vreau sa citesc o carte chiar mai veche a doamnei Nanu, "Arta, stil, costum"
    - pentru ca ma pasioneaza arta si daca as avea timp liber as fi toata ziua prin muzee si galerii (oricum imi car copilul aproape saptaminal printr-un muzeu, chit ca nu pricepe mare lucru acum)
    - pentru ca daca as mai fi tinara inca o data (o, tempora!) as studia istoria artei
    - pentru ca toate albumele mele de arta sint inca in Romania

    Succes tuturor, dar mai ales mie!


    RăspundețiȘtergere
  4. Si eu vreau un exemplar! Pentru bucuria de a citi si rasfoi o astfel de carte....scrisa de o mana optimista :-)

    RăspundețiȘtergere
  5. Iubesc lectura, iubesc și pictura, dar mai mult decât asta imi place arta de a ”trăi” în pielea scriitorului; așasr, mi-ar plăcea să am în mână o asemenea carte!

    RăspundețiȘtergere
  6. Traim intr-o epoca a imaginilor, intr-o lume in care imaginea tinde sa inlocuiasca vorba. Ne simtim asaltati, uneori "sufocati" vizual si nu mai reusim sa vedem profunzimea din lucrurile si mai ales din oamenii din jurul nostru. Pentru mine insa, imagine si imaginatie sunt incontestabil legate. Cand privesc o imagine, in special daca este vorba despre arta, ma regasesc intr-un alt loc, intr-o alta epoca, intr-o alta atmosfera... La fel ca si literatura. De aceea, o carte care imbina arta si literatura imi va aduce cu siguranta momente de relaxare si rasfat mental. Si va ramane pentru totdeauna in amintirea mea ca acea carte care m-a facut sa descopar acest blog, datorita caruia lista mea deja lunga de carti "de citit neaparat" s-a marit considerabil.

    RăspundețiȘtergere
  7. Cartea pare sa contina promisiunea devoalarii modului in care este confectionata si perceputa spatialitatea in constiinta feminina care intregeste arhitectura unui taram arhetipal, casa parinteasca.Imi doresc sa citesc cartea intrucat sunt pasionata de scriitura feminina pe care o studiez microscopic inca din facultate, iar o carte de tip memorii face posibila conectarea in mod autentic la universul si gramatica feminina. In plus, dublarea discursului memorialistic de unul vizual nu face decat sa sporeasca placerea lecturii si sa creeze potentiale paliere imaginative pentru lectorul care va trai sinestezic bucuria calatoriei livresti.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ha!
    Am dat peste acest concurs pur intamplator, cautand tot felul de informatii legate de doamna Adina Nanu. Pe scurt, sunt studenta la UNATC(scenografie) si in paralel la UNArte(pictura), doamna Nanu mi-a fost profesoara in anul I de facultate si inca se intampla sa o mai intalnesc din cand in cand si sa ma fascineze intru totul. Am cateva carti de-ale ei si tanjesc dupa acest album de nu mai pot, de cum am inceput sa citesc pe blog recenzia mi-am imaginat-o pe Adina Nanu in fata mea spunandu-mi totul, pe scaunul din str. Negulici si cu pisicile din jurul ei ce par ca o sa darame tot locul. Si sunt curioasa tare de desene, crochiuri si ce mai sunt pe acolo. Sper ca am convins. :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Imi doresc aceasta carte, deoarece ar fi cel mai frumos cadou de Paste :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Iubesc pictura şi îmi doresc mult să studiez pe viitor artele plastice. Mi se pare fantastic de frumos ce poţi face cu puţină apă şi culoare. Îmi doresc cartea deoarece pare interesantă şi chiar mi-ar plăcea să-mi petrec timpul citind-o alături de o ceşcuţă de cafea. În general nu prea citesc cărţi cu ilustrate, dar mi-ar plăcea să încerc ceva diferit cu care nu sunt obişnuită. Doamna Adina Nanu pare o femeie foarte interesantă pe care aş dori să o cunosc, poate, cândva. La fel ca şi dânsa, şi cartea, din câte mi-ai spus despre ea, pare una foarte frumoasă şi plină de culoare, pe care aş dori s-o citesc cu gândul şi sufletul.

    RăspundețiȘtergere
  11. Cărţile acestea de memorii şi amintiri sunt precum o călătorie autentică alături de un companion care ştie despre toate locurile prin care treci, mi-ar plăcea să întreprind o astfel de călătorie... deocamdată visez.

    RăspundețiȘtergere
  12. Simt ca nota optimista si spiritul mereu increzator sunt doua elemente din care m-as putea infrupta acum prin intermediul cartii doamnei Nanu.
    Apoi, povestile cu case nationalizate nu sunt straine nici familiei mele si as putea- o darui si bunicii mele care timp de 30 de ani s-a zbatut cu povestea casei ei:).
    Nu in ultimul rand, o bucurie conexa ar veni si prin tine, Ema, intrucat eu stau in Bucuresti si te-as putea cunoaste in cazul in care unul din exemplare ar ajuge la mine.
    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  13. Heheee, ce concurs frumos! Multumim mare, Eva!
    Te salut cu drag, in primul rand!
    Cum de fel sunt un om sincer si direct, iti spun ca aceasta carte - al carei titlu m-a aruncat fara sa bag de seama la casa mea parinteasca, cu nalbe pe prisma, in jurul careia am facut atatea si atatea calatorii - mi-ar aduce numai zambete. Totodata, m-as bucura sa i-o pot darui prietenei mele cele mai bune, fosta studenta la design, de la care am invatat atatea despre arta si toate infinitatile ei, eu studiind ingineria. Sunt convinsa ca ar bucura-o enorm! Iar pe mine "m-ar bucura bucuria ei". Mult succes tuturor!

    RăspundețiȘtergere
  14. Sunt momente in viata pe care cu greu le poti traduce printr-o limba pamanteasca. Sunt momente ale copilariei, ale inocentei, pe care niciun traducator de sentimente, niciun autor iscusit vorbitor de limba pamanteasca nu le va putea exprima in cuvinte. Niciodata. 
    Aerul se umple de frumos - casa copilariei.
    Casa copilariei e un taram al visului frumos trait aievea. Parintii sunt Pazitorii acestui vis frumos. Ei slujesc acestui vis frumos. Un vis al nemuririi. Familia.

    Dar anii trec. Culorile palesc. In aer incepe sa se simta timpul. 
    Timpul grabeste totul. Timpul iti face cunostinta cu uratul, cu durerea, cu lacrimile. Casa copilariei si visul cad inlantuite. Rapite de cuvinte inrosite ce explica inexplicabilul. Uratul se exprima in cuvinte. Se justifica si se apara. Se explica, se demonstreaza si se aplica. Cu forta. Fara rost. Violent. Doar ca sa distruga tot ce e frumos. Uratul detine "adevarul" si secera lovind ca un ciocan cu forta, cu constrangere, pentru inlantuirea visului. 
    Momentan au invins. Dar visul nu e rapus, ci doar inlantuit. Nu e sfarsitul. Pazitorii visului, cei ce-l slujesc, cauta sa il elibereze. Lupta.

    Anii au trecut. Acum visul e liber. Liber in casa copilariei. Pazitorii visului au reusit sa-l elibereze. Pazitorii visului au suferit din partea celor ce au vrut sa-l rapeasca, dar Pazitorii au invins raul.

    As vrea sa iau parte la retrairea visului doamnei Adina Nanu prin aceasta carte. Un vis al frumosului, al luptei pentru frumos si al biruintei frumosului. 
    Mi-as dori sa cunosc rodul acestui frumos vis, pe cea care ni-l daruieste prin penita si pensula, prin sensibilitate si maiestrie. Prin cea care si-a inchinat viata frumosului devenind parte din frumos.
    Mi-as dori aceasta carte ca unul ce iubeste frumosul si pe cei ce il pot exprima prin viata lor. Oameni rari, minuni ale lumii. 
    Se simte nevoia fiziologica de arta, de frumos, dar pe zi ce trece hrana sufleteasca a omului devine sintetica, la mana a doua, toxica, amagitoare. Rapitoare de vis, de creatie.
    Mi-as dori aceasta carte din motive fiziologice. Slabita de molima uratului si sinteticului, falsului si dezgustatorului ridicat la nivel de arta, fiinta omului se androizeaza. Sunt dependent de frumos si de orice manifestare a artei in stare pura. Vreau sa raman om. Trebuie sa raman om.
    Omul e frumos prin definitie. Numai el poate sa exprime frumosul. Hranindu-ti sufletul cu sintetic devi sintetic, devi android, incapabil de ceva frumos pentru ca frumosul se manifesta liber, iar androidul nu are libertate. El e programat. Traieste sintetic. Gandeste sintetic. 

    Calatoria la care ne cheama artista prin cartea ei ar insemna pentru mine trairea visului ei si hrana necesara pe drumul calatoriei mele. Hrana care ma ajuta sa raman om. 


    Multumim Ema pentru acest dar frumos!

    RăspundețiȘtergere
  15. Îmi doresc romanul ”Călătorie în jurul casei mele” pentru că nu am mai citit din anii copilăriei o carte atât de frumos ilustrată. Chiar dacă imaginaţia îşi are rolul său în procesul lecturii, nimic nu se compară cu bucuria când parcurgi o carte şi vezi desenele minţii proiectate chiar acolo, la o pagină distanţă. Mai mult, din recenzia ta, romanul pare să aducă puţin cu ”Acasă” - Mihai Zamfir, un roman ce tratează aceeaşi temă sfâşietoare, şi anume, moartea caselor şi a oamenilor din perioada interbelică.

    RăspundețiȘtergere
  16. Nu am mai auzit de doamna Nanu până acum dar mi-ar plăcea să îi am cartea și să o citesc! Ce combinație minunată dintre memorii și artă! Îmi place foarte mult să desenez și să pictez și astfel de cărți îmi amintesc întotdeauna de momentele când eram mai mică și participam la niște "cursuri" de desen alături de un domn designer foarte drag mie. Acum nu pictez la fel de mult pe cât mi-aș dori dar am momente când nu mă pot desprinde de foaie și pensulă. :)

    Mi-ar plăcea să fac o călătorie în casa doamnei Nanu și să văd ce secrete se ascund în spatele unei artiste.

    RăspundețiȘtergere
  17. Prefer de 1000 de ori sa dau bani pe o carte buna decat sa o citesc dupa un dispozitiv electronic. Sper sa o gasesc si eu si sa ma delectez citind-o.

    RăspundețiȘtergere
  18. Hi, hi, mi-a placut aia cu domiciliul în Ro. Dar sa stii ca io îs fata finuta oricum si nu ma înscriu niciodata nici la concursurile tale nici la cele ale lui Carti si calatorii :))))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Haha, mie mi-a scapat detaliul asta. Sa fie cu iertare :p

      Ștergere
  19. In vremi cand istoria se scrijelea pe suflete cu secera si lovea pe tample cu ciocanul, iar geniul in pensula mangaia suflete-ncercate si alina dureri de tample cu condeiul, frumosul supravietuia in taina ca un lampion in mana celui ce alunga bezna si inainta spre vesnicie.
    Geniul creator are mana unui testator. Un testator ce-si lasa mostenirea celor ce au puterea sa o inteleaga. O mostenire tainuita ca o pilda evanghelica ce necesita o intelegere superioara de la cel in fata caruia se descopera. 

    In literatura se opereaza cu doua masuri - se vorbeste despre opere de valoare care au patruns in vesnicie si opere nonvalori, moarte, care prin incarcatura negativa au patruns sub timp sa strambe tot ce e drept, frumos.
    Din legende, din basme, din istorie, se opereaza cu izvoarele acestor doua masuri - Binele si Raul. Exista opere ale Binelui si opere ale Raului. Exista fii si fiice de Imparat si exista fii si fiice de sluga, de om span, de zmeu. 
    Nu poti sa incadrezi o opera pe pozitie neutra. Nu exista aceasta pozitie niciunde in creatie. Nu exista neutralitate, dedublarea personalitatii sau sindrom discordant decat sub pecetea raului, al patologicului. Deci, neutralitate este doar un miraj in desertul raului. 
    Binele opereza cu adevarul, iar raul cu sofismul. Sofismul reprezinta mirajul pozitiei neutre. O minciuna ce pare adevarata. Un ghiveci de idei menite sa il provoace pe cititor sa comita o greseala fortata de adversar.
    Suntem inconjurati de astfel de provocari si de sofisti iscusiti. Din ce in ce mai putina opera de valoare din jurul nostru. Opere ce slujesc Binele, frumosul, arta. Atat de rare si atat de necesare. Si din ce in ce mai putini din cei ce au puterea sa patrunda in spatele cartilor. ‎

    Nu cred ca mai este necesar sa continui sa demonstrez necesitatea acestei carti a doamnei Adina Nanu si necesitatea ei in viata noastra sau macar a unora.‎
    O carte de memorii. Un nobil testament al unei purtatoare de frumos.
    O mostenire din care vreau sa primesc o parte. O parte din comoara incorsetata iscusit in scoartele acestei carti.
    Sunt carti vitale, rare, acum cand suntem invadati de tot felul de Brown-i, fie ca e Sandra, fie ca e Dan sau altcineva, cand propaganda nonvalorii e regina peste mintile necoapte si cand tot ce e frumos devine bascalie si absurdul adevar incontestabil pentru constiinte ce se schimba ca semaforul si orbecaie jurand ca au vederea cea mai buna.

    Nu pentru concurs am scris acestea. Am un post mai sus semnat Me Again si n-ar fi drept sa joc la dublu. Am postat in locul celor ce n-au postat cu toate ca ar fi trebuit s-o faca.

    RăspundețiȘtergere
  20. Calatoriile le asociem cu " plecatul de acasa ". Ar trebui sa incepem a calatori " in jurul casei noastre" si apoi sa ne alimentam cu km. Cartea este un inceput

    RăspundețiȘtergere
  21. Îmi doresc cartea-album „În jurul casei mele”

    pentru că mi-e deja rușine să mai răsfoiesc cartea la Cărturești, asta după ce am citit recenzia de pe Lecturile Emei;

    pentru că am citit și recomandat „Bărbatul și moda” (Polirom, 2009; împreună cu Ovidiu Buta), iar „Arta pe om. Look-ul și înțelesul semnelor vestimentare” (Compania; 2001) alături de „Artă, Stil, Costum” (NOI, 2008) sunt de multă vreme #wishlist;

    pentru că ce doamnă fascinantă poate fi autoarea unei cărți și profesoara unui curs de istorie a costumului - istoria costumului chiar e o chestie wow!;

    pentru că dacă până acum am dăruit prietenilor noștri care se mutau într-o casă nouă „Acasă. O istorie a vieții private” de Bill Bryson (Polirom, 2012; Traducere de Ciprian Șiulea), de acum vom dărui o poveste tulburătoare & savuroasă - „În jurul casei mele” de Adina Nanu.

    RăspundețiȘtergere

Un produs Blogger.