Am mai scris, deși nu aici

marți, 11 decembrie 2018


cărți recenzii Editura Art

Azi începusem să scriu despre prima mea întâlnire cu scriitorul Kurt Vonnegut, care m-a încântat foarte tare (contrar așteptărilor mele), și mi-am dat seama că întâlnirea asta nu s-ar fi produs prea curând dacă, de câteva luni, n-aș fi început o colaborare cu blogul Editurii Art. Un fel de vis devenit realitate pentru un cititor: să fie plătit pentru a citi și a scrie despre cărțile care îi plac, fără a face însă compromisuri, precum acela de a lăuda o carte proastă. Sunt recunoscătoare cerului pentru o asemenea ocazie (nu neapărat picată din cer, pentru că mai înainte mi-am făcut ucenicia îndelungată pe blogul meu) și, atât cât va dura, voi încerca să mă bucur de fiecare provocare. Dacă și altcineva se poate bucura pentru mine, îi mulțumesc. :) Nu m-am grăbit să fac anunțuri pe blog, temându-mă că cei care mai ajung pe aici, întâmplător sau nu, m-ar putea judeca greșit. N-am de gând să fac reclamă nimănui, nu mai mult decât „reclama” pe care aș fi făcut-o oricum unei cărți care mi-a plăcut, la orice editură ar fi apărut ea.

Dar să revin: mi-am dat seama că, de când am acceptat propunerea de a scrie pe blogul editurii, am încercat tot felul de autori noi și genuri noi, lărgindu-mi și mai mult arealul de lectură – ceea ce mi se pare grozav. De pildă, am citit în sfârșit o carte de Italo Calvino, un autor la care mă chinuiam să ajung de mulți ani: „Iubiri dificile” mi s-a părut minunată, fiecare proză a fost o mică bijuterie, pe care am citit-o cu încântare. Alt exemplu: am pus mâna pe „Supraviețuitorii”, o carte cu povești adevărate pe care mi-e greu să cred că aș fi citit-o în alte condiții, dar care m-a ținut cu sufletul la gură, mai ceva ca un roman de aventuri. Sau am frunzărit un volum cu proză scurtă de Cortázar, doar cu intenția de a mă lămuri dacă poveștile sunt fantastice, însă mi-au plăcut atât de mult, încât am terminat toată cartea. Luna trecută, am început „Manual pentru femei de serviciu” și l-am dus la capăt fără probleme, deși aveam cartea în lista de pe Goodreads încă din 2015 și cu siguranță aș fi amânat-o la nesfârșit, din cauza lungimii. Deunăzi, am trecut peste rețineri și l-am citit pe Kurt Vonnegut, despre care aveam îndoieli că va fi pe gustul meu. Surprise, surprise, scriitura lui Vonnegut îmi place, ba chiar foarte mult! Și uite-așa a mai dispărut o prejudecată...

Am scris câteva recenzii și liste în decursul ultimelor luni, pe care le voi înșirui mai jos. Lucrul de care mă minunez este acela că, scriind pentru altcineva, reușesc fără prea mari bătăi de cap să fiu mult mai concisă. Poate și ceva mai serioasă? La asta va trebui să reflectez. Cert este că aș vrea să împrumut din acest mix de ușurătate și concizie care parcă nu-mi aparține, pentru a mai scrie ceva și pentru blogul meu. 

Și un articol mai amplu despre Premiile Pulitzer, aici.


Later edit: doarlegumă mi-a dat (indirect) ideea de a include aici și interviurile pentru rubrica „Bibliotecă de scriitor”. Prin 2016, începusem să le listez pe blog, dar nu m-am ținut de treabă. Așadar, din prezent până unde rămăsesem în 2016:

Nora Iuga: „Nu e nevoie să ai casa plină de cărți pentru a-ți face o cultură solidă”
Bogdan Răileanu: „Tentația de a aduna cărți a fost destul de mică”
Svetlana Cârstean: „Cărțile mi-au fost foarte familiare, a fost o intimitate fără prea multe introduceri”
Anamaria Smigelschi: „Chestia cu cartea a fost în același timp și o joacă, și o pasiune, și o profesie, și un miracol”
Florin Chirculescu: „Eu sunt în tabăra cu povestitori și am senzația că tabăra cealaltă lovește în apetitul general pentru lectură”

Ana Maria Sandu: „Ana, ție chiar îți place să citești!”
Andreea Răsuceanu: „Trăim niște vremuri privilegiate, în care poți găsi aproape orice carte”
Mara Wagner: „Nu cărțile în sine sunt importante, ci ceea ce trezesc în oameni”
Bogdan Munteanu: „Am o bibliotecă micuță, pot s-o iau în brațe, uite!”
Liliana Corobca: „Pentru cărțile astea mi-am luat apartamentul, ca să am unde să le țin”
Radu Pavel Gheo: „Aș recomanda oamenilor să citească literatură română”
Vlad Zografi: „Nicoară Potcoavă mi-a întunecat un an din copilărie”
Adina Popescu: „Mi-e dor de biblioteca părinților și de sentimentul de siguranță pe care mi-l transmitea”
Alexandra Rusu: „Pentru mine, cititul n-a fost niciodată o pasiune”
Ciprian Măceșaru: „Resimt o plăcere nebună în a scormoni după scriitori excelenți, dar puțin cunoscuți”
Bogdan-Alexandru Stănescu: „Vânez anticariatele așa cum alții caută cele mai bune cârciumi”
Vasile Ernu: „Nu fetișizez cartea ca obiect. Mă interesează povestea, ideea”
Simona Antonescu: „Sunt foarte posesivă cu cărțile mele”
Irina Georgescu Groza: „Important e să citim, nu neapărat să acumulăm cărți”



17 comentarii

  1. Felicitări, Ema! Chiar mă gândeam pe unde "ai dispărut". Sincer, nici nu știam că editura Art are și un blog, uite, acum am motive să-i urmăresc. Mi-am cumpărat și eu la Gaudeamus Manual pentru femei de serviciu. Grosimea e cam dezarmantă, dar, am impresia că se citesc ușor textele. Mult succes în continuare :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc, Dana! Poate reapar și pe aici mai des, măcar cât ține iarna, dacă tot nu mai umblu teleleu pe străzi. :))
      Cartea Luciei Berlin e într-adevăr foarte groasă, te cam intimidează, mai ales că e proză scurtă, nu roman. Inițial, aveam de scos un fragment pentru blogul editurii, am deschis volumul la întâmplare și tot ce am citit mi-a plăcut foarte mult, cred că asta m-a și convins să-l iau imediat la lectură (și n-am fost dezamăgită). Se citește foarte ușor, așa e.
      Mă gândeam că aș putea să aplic aceeași tactică (cu deschisul la întâmplare) și altor volume de proză scurtă care zac de mult prin bibliotecă, precum Lydia Davis sau Muriel Spark („Serafimul și Zambezi”).

      Ștergere
  2. Azi mi-am dat seama că nu m-am mai uitat demult la bibliotecă de scriitor și m-am pus să citesc să ajung la zi. :D M-am bucurat să văd interviul cu Nora Iuga.

    Mă bucur că am aici link-uri la recenziile tale de pe blogul Art, trebuie să recuperez deseară c-am rămas în urmă.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ha, în ultimele luni am cam absentat de la Biblioteca de scriitor, ar fi cazul să mă organizez mai bine și în privința asta. Mai am un interviu în sertar, pe care probabil că o să-l public luna asta. Uh, nu știu cum de nu mi-a dat prin cap (mulțumesc pentru idee!), ar fi trebuit să menționez în postare și interviurile cu scriitori.
      U are too kind, doarlegumă. Spre rușinea mea, ți-am urmărit aventura cu zdrobitoarele, dar am tăcut mâlc. :(

      Ștergere
    2. Nu facem concurs, comentăm cînd ne pică bine, nu-i nici o rușine (și zic asta pentru binele meu, că n-am întotdeauna ceva de zis cînd citesc o postare). :)

      De abia aștept să citesc și celălalt interviu din sertar.

      Ștergere
    3. Așa e, dar n-ar strica să mă mobilizez mai des, sau măcar din când în când. :))
      Mda, sper să încep în curând editarea interviului, și poate că de luna viitoare mă reapuc și de vizite.

      Ștergere
  3. Bună Ema! Mulțumesc pentru recenzie şi felicitări pentru postul de blogger pentru Editura Art! Cărțile Disecție şi Manual pentru femei de serviciu sunt pe lista mea de dorințe. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc, Eugenia!
      Ambele cărți mi-au plăcut mult, deși sunt atât de diferite. Una e întunecată, cealaltă luminoasă. Mai c-ar merge citite în paralel. :)
      PS: Luna asta am găsit în sfârșit la anticariat „Insula lui Artur”, recomandată de tine. A fost prima dată când a apărut pe stoc (și o urmăresc de peste un an), noroc că am fost pe fază și am luat-o. :D

      Ștergere
    2. Ma bucur ca ai achizitionat cartea in sfarsit! :) Este o poveste scrisa frumos si pe care sper sa o recitesc. Toate cele bune! :)

      Ștergere
  4. N-am comentat până acum aici, dar te citesc de ceva vreme. Voiam doar să te felicit :) Și să-ți spun că mi-a sărit în ochi cartea de Han Kang, am pus-o pe listă, îmi place mult autoarea asta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și mie îmi place Han Kang! S-ar părea că Disecție m-a impresionat mai puternic decât Vegetariana, pentru că încă mă urmărește povestea masacrului (acum îmi dau seama că cel mai tare m-a marcat personajul cu care se deschide cartea – gândindu-mă la ea, mi-au revenit o mulțime de detalii și imagini din primele două capitole).
      Mă bucur mult că mi-ai scris un comentariu, Cristina! :)

      Ștergere
  5. Mi-era dor de tine dar ma bucur mult mult de vestea ta buna! Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc mult, Diana! Să știi că și eu m-am gândit la tine zilele astea, la cum a trecut anul și nu ne-am întâlnit...

      Ștergere
  6. Hey, Ema! Am păstrat cititul blogului tău pentru ultimele zile ale anului, ca un cadou. Și ce surpriză frumoasă am găsit, tare mă bucur pentru tine! Spor la citit și la scris îți doresc. Și să vină un an la care sa te gândești cu drag la final. Sorana 😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ei, dar ce surpriză faină mi-ai făcut, Sorana! Mulțumesc mult pentru vizită și pentru urări. :) Îți doresc un an nou foarte, foarte bun! Și, cine știe, poate o să mai bem o cafea undeva prin țară... :D

      Ștergere
  7. Nici eu nu știam ca editura Art are blog pana sa aflu de la tine. Cred ca asta e cea mai frumoasa parte a job-ului: sa dai de cărți bune la care poate nu ai fi ajuns în alte condiții. Iar editura Art mi se pare ca are multe cărți foarte interesante (îmi place sa o urmăresc, cred ca este printre putinele edituri care se reinventeaza constant - mereu face câte ceva mișto: coperte foarte frumoase, standuri interesante la târgurile de carte...). Mă bucur ca ai adunat aici și articolele din seria Biblioteca de Autor. E bine sa fie toate intr-un loc, sa le găsești ușor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru comentariu, Roxie!
      Se pare că, oricât aș încerca eu să mă organizez, cu liste și cu provocări de lectură, cititul rămâne pentru mine o activitate imprevizibilă, iar colaborarea asta sporește gradul de neprevăzut. :)) Dintr-un punct de vedere, prefer să am parte de tot felul de surprize, decât să mă țin riguros de o listă, dar regret totuși că ocolesc sistematic anumite cărți și anumiți autori - în cazul ăsta nu mi-ar strica ceva mai multă disciplină. :)
      Un an nou foarte bun, Roxie! Să ne revedem cu bine. :)

      Ștergere

Un produs Blogger.