Viața mea printre cărți (X)

marți, 22 septembrie 2015

Când toată lumea s-a întors din concediu, noi abia ne-am urnit. A fost o plecare în pripă, cu bagaje făcute pe la 11 noaptea, cu informații adunate doar pe jumătate, cu puține ore de somn și câteva drumuri rătăcite până am ajuns la destinație - insula Zakynthos. Am încercat să las în urmă povestea cu plagiatorii și editurile, care mi-a dat peste cap tot programul și m-a consumat mai mult decât ar fi fost cazul. Prima ocazie de a mă desprinde de viața din București mă aștepta chiar lângă ușa camerei de la pensiune: niște teancuri generoase de cărți, majoritatea în limba engleză, aruncate în dezordine într-un ungher al curții, de parcă așteptau să fie duse la reciclat. Pentru moment, chiar am crezut că sunt cărți care urmează să fie aruncate și deja mă vedeam cu portbagajul plin ochi la întoarcere, dar apoi am aflat că acel colț e un soi de bibliotecă pentru oaspeți, cel mai probabil volume uitate sau lăsate în urmă de alți turiști.

Surpriza a fost atât de mare (n-am mai văzut în viața mea o asemenea „bibliotecă” de pensiune) încât, deși eram ruptă de oboseală, am început să scormonesc prin mormanele de cărți - însă abia ieri dimineață mi-am satisfăcut curiozitatea până la capăt. În cea mai mare parte, cărțile s-au dovedit a fi romantice, chick-lit, erotica și thrillere (cu o mulțime de autori de care n-am auzit până acum), dar, după o cercetare amănunțită, au ieșit la iveală și câteva titluri bune. Pe acestea le-am pus deoparte, poate mai trece pe aici vreun cititor cu gusturi asemănătoare cu ale mele - deși, din câte am observat, nici măcar celelalte cărți nu se bucură de vreo atenție.

Dar nu despre lucrurile de mai sus voiam eu să vă povestesc când, în urmă cu o lună, începusem deja să scriu această postare. M-am gândit atunci să fac un „recensământ” al cărților citite în vacanța de vară - care, în ultimii șase ani, a avut loc în diverse părți ale Greciei. Aproape toate aceste cărți au ceva în comun, în afară de faptul că le-am citit ziua pe plajă și seara pe balcon (asediată de țânțari): finalul - și, uneori, chiar a doua jumătate - nu a fost pe măsura începutului. Nu știu cum de le-am nimerit așa, dar, într-un fel, coincidența e chiar amuzantă.

2010, Thassos: Dale Cooper: Viața mea, benzile mele de Scott Frost. Sunt o fană a serialului Twin Peaks, pe care l-am văzut de două ori (de-abia aștept continuarea, confirmată recent de David Lynch); cartea care-l are pe Kyle MacLachlan pe copertă nu a fost nemaipomenită, dar nici n-am avut mare lucru să-i reproșez.

2011, Halkidiki: Loving Frank de Nancy Horan. O ficțiune istorică despre viața lui Frank Lloyd Wright (unul dintre cei mai importanți arhitecți americani), relatată din perspectiva amantei, Mamah Borthwick Cheney. Povestea are loc pe la începutul anilor 1900, când Mamah își părăsește soțul și copiii pentru a trăi împreună cu Frank, înfruntând oprobriul contemporanilor.

2012, Corfu: The Thirteenth Tale de Diane Setterfield. La început a fost o lectură foarte captivantă, cam în genul cărților lui Zafon, dar spre final nu am mai fost așa de încântată. Margaret Lea, biograf și cititoare pasionată care preferă compania cărților, ba chiar trăiește deasupra unui anticariat, este contactată de autoarea Vida Winter pentru a-i scrie biografia. Pe măsură ce îi ascultă povestea vieții, tot felul de secrete din trecutul Videi Winter ies la iveală, iar Margaret se trezește implicată într-o istorie stranie; însă ea are și propria fantomă pe care trebuie să o confrunte.

2013, Creta: The Poisonwood Bible de Barbara Kingsolver. O ficțiune istorică despre viața lui Nathan Price, un predicator baptist care se mută cu soția și cele patru fete în Congoul belgian, prin anii 1960, cu scopul de a converti africanii la creștinism. Însă planurile de acasă nu se potrivesc cu ceea ce familia găsește la fața locului, iar povestea celor șase se transformă destul de repede într-o dramă cu consecințe tragice. În prima parte, cartea a fost interesantă, însă a reușit să mă plictisească în a doua jumătate (și mai este și foarte lungă).

2014, Thassos: Lumea ce va să vină de Dara Horn (despre pictorul Chagall și scriitorul idiș Der Nister - am scris mai multe aici) și, începută dar neterminată, Când Dumnezeu era iepure de Sarah Winman (foarte simpatică, nu înțeleg de ce nu am continuat-o la întoarcere).

2015, Zakhyntos: Încă este un mister. Dacă stau să mă gândesc bine, lectura cea mai potrivită pentru insula Zakhyntos - renumită pentru țestoasele Caretta - ar fi fost Turtle Diary de Russell Hoban, o carte pe care intenționez să o citesc de ceva vreme.

Mai este o carte, citită prin 2009, în prima vacanță în Corfu, care mi s-a șters complet din memorie. Țin minte perfect piscina lângă care am citit în multe seri, culoarea cărții (albastră) și editura (Polirom), dar în rest am uitat tot: și subiectul, și titlul, și autorul. Mi se pare că era o colecție de proză scurtă, dar cartea era împrumutată și pe atunci nu aveam Goodreads, pentru a o înregistra imediat după lectură. Am o vagă bănuială că este vorba de „Nocturne. Cinci povești despre muzică si amurg” de Kazuo Ishiguro, dar va trebui să o citesc (din nou?) pentru a vedea dacă mi se trezesc niscaiva amintiri.

Eu una m-am îndrăgostit de insulele grecești: pentru un preț mai mult decât rezonabil, avem parte de apă verde-albastră, plaje minunate de toate formele și mărimile, sate de munte pitorești, mici orașe cu situri arheologice și arhitectură interesantă, oameni calzi, bere rece și mâncare bună (pe locul întâi se află pastitio). Mi se pare mixul ideal, pentru că ziua ne relaxăm la malul mării, iar după-masa și seara continuăm programul de relaxare într-un sătuc sau orășel, de preferință în compania mai multor beri (anul acesta, berea oficială a vacanței se prefigurează a fi Pils Hellas). De obicei, vacanța trece repede și nu apuc să citesc nici măcar o carte mai groasă.

Anul acesta am luat pentru prima oară mașina, și, chiar dacă aș fi putut căra cu mine jumătate de bibliotecă, m-am limitat doar la patru cărți. Înainte de plecare am selectat în grabă câteva romane mai ușoare (cele din poza de mai jos), însă presimt că mă voi întoarce cu ele necitite. Recunosc că mă atrag mai mult cele găsite la fața locului, deși nu am ales încă nimic - și parcă văd că trece vacanța până reușesc să mă decid. Am citit un pic din „The Girl on the Train” de Paula Hawkins, dar nu m-a atras cine știe cât. Oricum, simt nevoia unei lecturi ușoare, care să intre direct în subiect, cu multă acțiune și suspans (cu alte cuvinte, o carte care să mă spele pe creier).

29 de comentarii

1. iată ce îmi amintesc eu.
    2007 litoralul românesc al mării negre- vladimir voinovici- viața și aventurile soldatului ivan cionkin. pe soldatul ăsta îl uitaseră ai lui într-un sătuc unde păzea un avion prăbușit. începe războiul și el habar nu are. sunt 2 romane, al doilea e cam tras de păr, dar primul e de un haz extremal.
    2009 antalya- dulce ca mierea e glonțul patriei- petru popescu. o improbabilă poveste de iubire între o doamnă care stătea pe strada ben franklin și un teterist. plus: eseuri istorico-politice camuflate inabil ca replici ale unor personaje. și cred că tot atunci- camilo jose cela- stupul. un mozaic. ceva gen manhattan transfer a lui dos passos. nu prea mi-a plăcut.
    2010 corfu. cum mi-am petrecut vacanța de vară- t.o. bobe. un puști se îmbolnăvește de schizofrenie în timpul vacanței de vară și relatează asta într-o compunere. teodosie cel mic- răzvan rădulescu. superb roman al fostului meu coleg de generație la lic gh l din bucureș. un basm pentru oameni mari și foarte mari.
    2011, 2012, 2013, 2014, 2015- din kanci concediu de vară la mare sau la soare sau aiurea!

1. Ionescu, presupun că meriți un concediu de vară, așa că sper să ai parte de unul pe an de acum încolo.
      Habar n-aveam ce e acela un teterist, m-am lămurit acum. Și, ca de obicei când vorbești despre cărți, n-am auzit de trei dintre cele menționate (dar m-ai convins cu Teodosie cel Mic, pare interesantă). Excepțille sunt Stupul și cartea lui T.O. Bobe - pe aceasta chiar îmi doresc să o citesc de ceva vreme.

2. nu ati auzit de dulce ca mierea? celebra poveste cu marin preda si mama vitrega a lui petru popescu? https://books.google.ro/books?id=1KaZAgAAQBAJ&pg=PT195&lpg=PT195&dq=marin+preda+petru+popescu+bani&source=bl&ots=zpq20uYukj&sig=iATXp2fFvZNUBkvrXhVx_QJZqR8&hl=ro&sa=X&ved=0CDsQ6AEwBWoVChMIlqj9lbWMyAIVxEAUCh2TkAgQ#v=onepage&q=marin%20preda%20petru%20popescu%20bani&f=false
      teodosie cel mic? n-o sa mai treceti nicicand prin fata cofetariei lamaitza cu aceleasi sentimente.

2. De fiecare data cand faci un top ma faci sa ma gandesc la cartile pe care le-am citit si eu... doar ca mi-e cam greu sa imi amintesc ce carti am citit prin vacante. Si tu inca mai stii ce ai citit in 2010!?! :o

Dintre cartile pe care ti le-ai luat pentru citit in vacanta asta ti-as recomanda Harold Fry. Poate ca mi-a placut si pentru ca am inceput-o in avion in timp ce ma duceam singura singurica spre Paris si m-am cam regasit in ea pentru ca si Harold incepe o calatorie pe care nu a mai facut-o niciodata...

Pai stai asa ca nu inteleg... eu incepusem sa ma bucur ca o sa te intorci acasa cu o gramada de carti de care o sa beneficiez si eu :D eu ti-as zice sa nu pierzi timpul cu The Girl on the Train. Mi s-a parut ca e cam multa lalaiala, putea sa condenseze toata actiunea, care oricum nu e foarte wow.

1. Cum zicea una din amicele de GR, The Girl on the Train e pentru cei care citesc 2-3 carti pe an si atunci asta li se pare Wow! :)

Eu din vacante tin minte asa:
      in 2007, o carte autobiografica de E. Istodor - Cartea vietii mele si una nemteasca, Noile suferinte ale tinarului W., mi se pare ca se voia un fel de Holden Caulfield german combinat cu ceva Goethe
      In 2008 nu mai stiu
      In 2009 - Ma numesc Rosu
      2010 - The Girl With the Dragon Tattoo
      2011 - Memoriile lui Hadrian si Pupa Russa
      2012 - Valsul de adio, Identitatea - Kundera si ceva thriller scandinav
      2013 - prunca, no concediu
      2014 - concediu cu prunca la aproape doi ani, n-am citit nimic
      2015 - concediu cu prunca, am citit si chiar foarte mult - Hanya Yanagihara, A Little Life

2. @Roxie: hihi, Goodreads-ul e de ajutor atunci când am îndoieli sau lapsusuri, dar, ce-i drept, țin minte cărțile citite în vacanțele din Grecia pentru că lectura lor se leagă de tot felul de momente și peisaje. Nefiind decât o carte pe vacanță, e cu atât mai ușor să mi le amintesc (mai sunt și alte cărți începute sau terminate în mini-vacanțe la munte sau pe litoralul românesc, dar nu aceasta era ideea postării).
      Îmi pare rău că ți-am dat speranțe false cu poza de pe Fb. Și eu am crezut pentru o clipă că pot să iau acasă toate acele cărți. :))
      Aham, bine că nu am insistat cu cartea Paulei Hawkins, înseamnă că mi-aș fi pierdut timpul degeaba (văd că și Lavinia spune același lucru).
      Să știi că mă gândeam să citesc totuși Incredibilul pelerinaj al lui Harold Fry, dacă văd că trec zilele și nu mă hotărăsc la alt titlu. Din teancul de la pensiune, cel mai mult mă atrage Atonement de Ian McEwan, însă mi se pare o lectură prea serioasă, care merită o cu totul altă dispoziție mentală. Următoarea pe listă ar fi The Hundred-Year-Old Man Who Climbed Out the Window and Disappeared (dap, a trebuit să caut titlul :P), de care aflasem mai demult, iar acum ar fi o ocazie bună să văd despre ce este vorba (totuși, cartea e un pic prea lungă și parcă văd că nu apuc să o termin). Am citit și două pagini din Moving Pictures, dar cred că trebuie să mai insist, căci Pratchett are un stil tare neobișnuit.

3. @Lavinia: Oai, dar ai o memorie fantastică! Și văd că ai mai mult spor la lectură în vacanțe (e uimitor, mai ales cu micuța după tine în acest an). De exemplu, acum n-am citit nimic (cu excepția unor pagini de încercare) și au trecut deja două zile. E drept că am folosit timpul alocat lecturii pe balcon pentru a termina postarea de mai sus, scrisă doar pe jumătate. E prima dată când „lucrez” în vacanță și tot prima dată când car și laptopul după mine. Hmm, iar cu ocazia asta am constat că nu mă pot concentra din cauza mării agitate, care se află la doi pași. :))

3. Ema, esti unul din bloggerii mei preferati si am gasit atatea idei de carti bune urmarindu-ti activitatea de aici si de pe GR! Thumbs-up :)

1. Iulia, îți mulțumesc tare mult pentru acest comentariu! Acum mă duc la culcare cu un zâmbet uriaș. :D

4. I've never understood the focus in newspapers etc.on summer reading. Is it mainly an idea to encourage people who read very little the rest of the year? I can see from the photos that the books left behind were not designed to push anyone's brain beyond first gear. The only book I can remember reading in full on a holiday was 'The Game of War: The Life and Death of Guy Debord' (Debord was a founder of the Situationist International) which I wanted to read at every available opportunity, to the point when I didn't want to do much else. Usually I don't read anything at all on holiday. This year I read a short book in August and didn't have a holiday!

1. I'm not sure it is about encouraging people to read at least in their summer vacation, I'd rather say it's a good opportunity to sell more books. Ha, one can make a sort of statistic from the books people read during their holidays. But at least there were a couple of good easy reads among the huge pile of consumerist literature. I haven't started any, as the one that interests me the most - Atonement - requires more attention than I'm capable of at the moment.
      I'm not able to read during holidays either, if I travel to a city or region I want to explore from morning till night (see the trip to Barcelona). But holidays in Greece are of a different kind, more for relaxing purposes, with long hours spent at the seaside. Still, three days have passed and I haven't been able to read until now - and I do love reading by the sea.

5. Imi amintesc si eu cateva.
    Concediu 2006, Cluj-Napoca: Dragostea in vremea holerei
    Concediu 2008, Bucuresti, in timpul Olimpiadei de vara: Esafodul
    Concediu 2011, Balcic:1Q84
    Concediu 2014, Mamaia: L-am servit pe regele Angliei
    Concediu 2014,Madrid: America fara etaje
    Concediu 2015, Mamaia: Gradina ceturilor din amurg
    Concediu 2015, Targu Mures: Holy Cow

Si Murakami este indragostit de Grecia. Ai citit poate, Ema, cea mai slaba carte a lui din perioada cand scria bine, in speta "Iubita mea Sputnik". O mare parte din actiune se desfasoara pe o insula din Grecia. Eu nu am fost nicicand in Grecia, desi toata lumea mi-o recomanda cu mare caldura. Am preferat sa vizitez alte tari, insignifiante pentru altii cum ar fi Letonia sau Polonia.
    Ionescu, e normal sa nu mai pleci in concedii. Dupa o varsta mai stam si acasa :)

1. dupa o varsta mai stam si acasa, apoi incepem sa ne facem concediile la targu mures.
      chiar acum in boxele din stanga mea se spune: the king is gone but not forgotten, this is the story of johnny rotten. asta dupa ce mai devreme se spunea: old man, take a look at my life. ce zici de lewandowskis?

2. Nu sunt la curent cu Bundesliga, asa ca nu zic nimic de Lewandowski. Iar pe Neil Young il stiu prin intermediul trupei Built to spill. Prima oara am ascultat coverul lor de la Cortez Ucigasul, abia pe urma am ascultat masiv Neil Young. Diseara joaca stejarii, dar foarte interesant se anunta meciul de la 16:30, Scotia-Japonia. Meci de 1 solist. Japonezii sunt obositi. Ia Scotia 5 puncte.

3. Mulțumesc pentru această trecere în revistă, Gabriel. Observ că și tu ai mai mult spor la citit în vacanțe. :) Mă mir totuși că ai citit tot mamutul de 1Q84 într-un concediu!
      Și eu aș vizita cu dragă inimă Letonia sau Polonia și sper să o fac la un moment dat. Acum încerc să-mi conving prietenul să mergem în Albania, dar nu cred că am mari șanse.
      Cred că te ții departe de Grecia din cauză că este o destinație atât de populară printre români. Dar asta este de înțeles: pentru o sumă de bani în plus, ai parte de peisaje și plaje mult mai mișto decât pe litoralul românesc sau bulgăresc. Uite, poți face o încercare cu insula Corfu (preferata mea din tot ce am văzut până acum în Grecia), unde nu merg atât de mulți turiști români ca în Paralia sau Thassos. Sau chiar Zakynthos, unde sunt și mai puțini.

4. L-am citit şi eu în sfârşit anul ăsta pe Kadare şi am fost tentată să merg la Butrint, în Albania. Din păcate nici prietenul meu nu părea foarte încântat de alegerea mea, norocul lui a fost că nu prea găseam zboruri la preţ bun într-o perioadă care să ne covină :P
      În ceea ce priveşte lista de lecturi în concedii anul ăsta am citit în Dubrovnik 2 autori români (Marat.Iubirea are spini de Nataşa Alina Culea - care mi-a atras multe comentarii negative pe blog :)) şi No, thank you de Alexandra Niculescu).
      Anul trecut în Sicilia am citit Suita franceză de Irène Némirovsky.
      2013 (Spania - San Sebastian şi Bilbao) - Şotron de Cortázar
      2012 (Bulgaria) - Zaira de Cătălin Dorian Florescu
      Şi cam până în 2012 mă ţine memoria fără să apelez la goodreads sau caietele mele :P

5. Eu aș vrea să vizitez în primul rând Gjirokastra, orașul natal al lui Kadare (și al lui Enver Hodja), care se află foarte aproape de granița cu Grecia. Eh, sper să ajungem la un moment dat și prin Albania. :)
      Observ că ai citit cărți mai serioase în concedii (cu excepția celor de anul acesta :P - oricum, ai avut curaj să pleci în vacanță cu două cărți românești cvasi-necunoscute). De Șotron nu-mi vine să mă apuc nici măcar acasă, mi se pare o lectură destul de complicată, care necesită atenție, răbdare și liniște deplină în jur. :)

6. Nci vorba sa termin una dintre acele carti amintite intr-un concediu. Doar citeam din ele in timpul concediului. In Albania doream sa mergem si noi, dar lumea s-a plans de trafic, de orase, de tigani, asa ca nu ne-am mai dus.

1. Aha, m-am mai liniștit. :) Mai ales că eu abia am ajuns la pagina 27 din „Incredibilul pelerinaj al lui Harold Fry” și e clar că nu voi trece de prima treime până la finalul vacanței. Din punct de vedere al sporului la lectură, vacanța în Zakynthos se află pe ultimul loc. Ca întregul an 2015, de altfel.

7. Trebuie sa consult si eu lista de pe GR ca sa imi amintesc. Desi nu mai tin exact minte cartile de dinainte de 2012.

2008 - Sleeping Beauty Syndrome de Jean Freeman

2009 - Making Money de Terry Pratchett
    si posibil "Remember Me" de Sophie Kinsella sau "Rumour Has It" de Jill Mansell, pe care le cumparasem acolo.

2010 - "Twenties Girl" de Sophie Kinsella
    "The Bro Code" de Barney Stinson
    "Blue-Eyed Devil" de Lisa Kleypas

2011 - "Scandal in Spring" si "Secrets of a Summer Night" ambele de Lisa Kleypas
    Facusem o obsesie pentru autoare in urma cartii citite anul anterior.

2012 - "Rainshadow Road" de Lisa Kleypas (obsesia inca persista pe atunci :P)
    "American Gods" de Neil Gaiman - cred totusi ca am inceput-o nu si terminat-o in timpul vacantei, pentru ca e destul de groasa
    "The Angel's Game" de Carlos Ruiz Zafon
    "Let's Pretend This Never Happened" de Jenny Lawson

2013 - "Pride and Prejudice" de Jane Austen
    "Underground: The Tokyo Gas Attack and the Japanese Psyche" de Murakami - inceputa inainte de concediu
    "The Gun Seller" de Hugh Laurie

"Tears of the Giraffe" de Alexander McCall Smith
    "Great Granny Webster" de Caroline Blackwood

Cateva note de "subsol":
    - incepand din 2010, ma duc cam de 2 ori pe an in concedii mai lungi. Deci acele carti sunt citite in vacante de 1 sau 2 saptamani.
    - in 2013 am fost intr-un tur organizat de 12 zile, si foarte mult timp am petrecut-o pe autobuz.
    - in 2014 inainte de o excursie de 2 saptamani in Croatia mi s-a spus ca SIGUR nu voi avea timp sa citesc ceva. Asa ca si numai de "ciuda" am citit ultimele 5 din lista :P

Cred ca m-a influentat prietena mea (si ea o cititoare infocata), asa ca seara ne luam la intrecere cine citeste mai mult. Ea de obicei rezista mai mult pana ii pica Kindle-ul din mana, dar eu ma trezesc mai devreme si mai indes o ora de citit. :P
    Si da, apuc sa si vizitez. In general de la 9:30 - 10 dimineata pana la 9 - 10 seara suntem "pe coclauri".

1. Vera, wow câte cărți ai citit!!! Mi-a plăcut lista și mai ales "notele de subsol".

2. Oai, ditamai comentariul, Vera! :D L-am lăsat pentru întoarcerea în Ro, căci n-aveam șanse să răspund - l-am primit chiar în ultima seară, apoi a urmat drumul înapoi, două zile on the road, cam obositor. Noroc cu o seară ploioasă (vineri), căci am reușit să corectez două postări pe care nu apucasem să le pregătesc înainte de vacanță - din păcate, asta a însemnat că am renunțat la porția de citit. Constat că vacanța în Zakynthos a fost cea mai puțin eficientă din punct de vedere al lecturii (doar 60 de pagini citite) și, în mod clar, laptopul a fost de vină (data viitoare cred că îl las acasă, dacă reușesc să mă organizez mai bine). Plus faptul că prietenul meu n-a avut chef de citit și m-a ținut de vorbă pe plajă, unde prindeam de obicei cel puțin o oră de lectură. :)) Asta e, poate reușesc să citesc mai mult la iarnă, că sunt tare în urmă cu lecturile - mai precis, cu 12 cărți, după cum mă anunță binevoitor Gr-ul.

Îmi amintesc că am mai discutat la un moment dat despre obiceiurile tale de lectură în vacanțe, parcă te-am invidiat și atunci. :D Mda, la prima vedere s-ar părea că nu mai rămâne și timp de citit, dar văd că programul vostru e foarte eficient: plimbare toată ziua și relaxare cu o carte seara (și dimineața, în cazul tău :P). E grozav că poți citi în autocar, pentru mine ăsta ar fi un timp pierdut, căci mi se face rău după câteva paragrafe (aș putea asculta un audiobook, în schimb). E foarte mișto că ai o prietenă pe aceeași lungime de undă. :)

Totuși, numărul de cărți pe care le-ai citit în vacanțe e impresionant! :D Nu contează că multe sunt lecturi mai ușoare, și cartea pe care am început-o eu se citește foarte ușor, și cu toate acestea n-am reușit să ajung decât pe la pagina 64, asta numai datorită unei ore din ultima seară, când am ținut morțiș să citesc în grădina pensiunii, cu marea la o aruncătură de băț - de altfel, un loc grozav de citit, ce n-aș da să mai fiu acolo pentru încă o săptămână! :D Un fel de a zice, că parcă n-aș da bani pentru asta. :)) Ar fi o nebunie (faină, pentru cine și-ar permite) să cheltui banii doar pentru a putea citi de dimineața până seara într-o grădină din Grecia, fie și una pe malul mării. :))

Mulțumesc pentru timpul acordat alcătuirii acestei liste foarte detaliate, cred că Roxie deja s-a inspirat pentru viitoarele lecturi. :D Am citit și eu patru titluri dintre cele menționate de tine: The Hunger Games, Great Granny Webster, The Angel's Game și A Short History of Tractors in Ukranian. De multe cărți nu am auzit...

3. Roxi: Imi pare bine ca ti-a fost de folos lista. :D
      Apropo, cartea din 2008 n-o recomand. E ceva gen self-help, despre femeile care nu reusesc sa "isi ia soarta in maini". Uitasem sa impachetez o carte, si asta mi-a fost imprumutata.

Ema: Imi propun de fiecare data sa scriu mai condensat si nu-mi prea iese. Next time.
      Nici o problema, normal ca nu ma astept sa raspunzi la comentarii in timpul concediului. Nici eu nu fac mai mult decat sa marchez progresul la citit pe aplicatia mobila de GR :P

Ah vezi, aici eu sunt norocoasa cu prietena cu care mergem de obicei impreuna in concedii. Cand ma duc cu altii, nici eu nu reusesc sa citesc mult, pentru ca si ei ma tin de vorba. :P

4. Nu trebuie să scrii mai condensat, scrie cum îți vine, că doar nu e limită de caractere la comentarii. :))
      În ce privește lectura, am toată iarna înainte, sper să am și mai mult spor decât în lunile trecute. De obicei intru în modul „hibernare” și nu mai bănănăi pe străzi și pe la terase (evident, duh!), așa că sper să sustrag măcar două-trei ore de citit în fiecare zi.
      Dap, tu ai noroc că și prietena ta vrea să citească seara. Nici n-are rost să pleci cu alții în concediu. :))

5. Ce-i drept, exista si reversul medaliei aici. La ultima excursie, inainte de imbarcare, deja ne planificam orele de zobr:
      Ea: "Deci in timpul zborului ne ignoram reciproc, da?"
      Eu: "Clar! pana nu aterizam, nu existi pentru mine."

6. Foarte tare chestia asta. :)) Dar măcar v-ați pus de acord, era aiurea dacă una dintre voi ar fi vrut să stea de vorbă, iar cealaltă o ignora, cu nasul într-o carte. :))

7. Ce frumos e sa ai prieteni pe aceeași lungime de unda și "concuratul" vostru e constructiv.
      Ar trebui sa îmi zici și mie cum te organizezi așa de bine. Eu nu reușesc nici acasă darămite în vacante...

8. Roxie: Pai tocmai asta e idee, nici eu nu reusesc acasa. :D
    Aici am si eu calculator, job, filme, fanfiction, manga (nu, nu se pun la numarul de carti citite) care imi distrag atentia de la citit.

In concediu, nu-mi duc decat telefonul si Kindle-ul, asa ca acolo nu prea este ce sa imi distraga atentia de la citit. ;)

9. Hey! E, de departe, unul dintre cele mai frumoase exemple de jurnal livresc, scris de un călător pasionat. Mi-a plăcut foarte mult asocierea dintre locurile pe care le-ai vizitat și cărțile pe care le-ai savurat. :) Bravo!
    Ducu de la BookAlarm (http://bookalarm.ro/)