Sanatoriul timpului (Manechinele, partea a II-a) - Bruno Schulz

duminică, 30 martie 2014


Mi-am văzut, în sfârÈ™it, visul cu ochii È™i am reuÈ™it să pun mâna pe Manechinele, ediÈ›ia românească ce reuneÈ™te proza completă a lui Bruno Schulz, tot ceea ce s-a păstrat după moartea absurdă a acestui scriitor original, căci manuscrisul neterminat al capodoperei sale, Messiaha dispărut cu desăvârÈ™ire. Despre prima parte a volumului, Prăvăliile de scorÅ£iÅŸoară (pe care am citit-o în engleză), am vorbit pe larg în altă recenzie, unde mi-am dat frâu liber senzaÈ›iilor puternice resimÈ›ite la întâlnirea cu imaginaÈ›ia explozivă a scriitorului polonez. 

ÃŽn paralel cu traducerea românească, am frunzărit È™i ediÈ›ia de limbă engleză (Sanatorium Under the Sign of the HourglassÈ™i, spre marea mea surpriză, am descoperit că ea conÈ›ine desene ale autorului, realizate special pentru Sanatoriul timpului. Este a doua situaÈ›ie în care constat că fotografiile lipsesc din ediÈ›ia românească, din motive pe care nu mi le pot explica (am mai pățit-o È™i cu Zăpezile de altădată, memoriile lui Gregor von Rezzori). Pentru a compensa această lipsă, voi include mai jos câteva dintre desenele lui Bruno Schulz, bizare precum proza acestuia, È™i - dacă e să mă iau după fotografiile autorului - de o ciudățenie care-i oglindeÈ™te stranietatea privirii (nu vreau să sugerez că ar fi fost un pic nebun, însă povestirile lui par, uneori, deliruri fantasmagorice ale unei imaginaÈ›ii ce a scăpat de pe făgaÈ™ul normalității).

Scena din grădină, în Primăvara
Sanatoriul timpului, cea de-a doua parte a Manechinelor, foloseÈ™te, mai ales în primele povestiri, un limbaj mult mai ermetic È™i mai saturat de metafore decât în Prăvăliile de scorÅ£iÅŸoară, depărtându-se de subiectul concret È™i coborând în abstract, prin intermediul unui delir lingvistic. Dificultatea lecturii nu rezidă, însă, în folosirea unor termeni complicaÈ›i, ci în babilonia de metafore È™i alăturări neaÈ™teptate de cuvinte. Uneori, este destul de dificil È™i obositor să È›ii pasul cu imagistica frenetică a scriitorului, care devine de-a dreptul alarmantă în povestirea Primăvara (trebuie să recunosc, aceasta mi-a plăcut cel mai puÈ›in)Schulz ne face părtaÈ™i la o dimensiune la care numai el pare să aibă acces, o lume aflată la capătul cuvintelor, pe care o ilustrează în È™uvoaie exaltate de poezie È™i epitete ce curg neîncetat, devenind culori È™i imagini ce ating paroxismul - căci există lucruri prea mari È™i prea superbe ca să încapă în această existență

Ce este un amurg de primăvară? Ne găsim la sfârșitul cuvintelor, care devin nebuloase, delirante și iresponsabile. Cu toate acestea, abia dincolo de hotarele lor începe ceea ce este nemărginit și inexprimabil în această primăvară. Abia dincolo de cuvinte, unde puterea magiei noastre nu mai acționează, începe să se deslușească vuietul acestei întunecate și necuprinse stihii.

Fascinat de coloana de foc a soarelui de primăvară ce intră prin ferestre, copilul Schulz Ã®ncepe să deseneze frenetic animale fabuloase, lipsite de regn È™i denominare, redând prin culori universul său imaginar. Căutând cu disperare Cartea, pe care a întrezărit-o în pruncie, găsind-o cu filele rupte, aproape distrusă, copilul Ã®È™i mută atenÈ›ia asupra clasorului, un univers magic al timbrelor ce anulează graniÈ›ele È™i neÈ™tiinÈ›a; clasorul devine noua Carte, în care băiatul găseÈ™te rezolvarea dilemelor È™i a misterelor, prin care înÈ›elege lumea È™i istoria. 

Bianca (în alb) la muzeu
Tatăl, figura centrală în Prăvăliile de scorÅ£iÅŸoară, trece aici pe un plan secundar, pe măsură ce Schulz se orientează spre lumea exterioară, încercând să descifreze misterul primăverii, al nopÈ›ilor de iulie, al toamnei sau al întunericului. AtenÈ›ia se translatează dinspre interiorul casei - cu tapetele miÈ™cătoare È™i camerele uitate - spre parcuri È™i grădini, spre o deconstrucÈ›ie poetică a vegetaÈ›iei È™i a luminii, dar È™i spre o figură nouă ce apare în lumea naratorului - Bianca, poate prima iubire din copilărie, ființă misterioasă È™i tristă care-i aprinde imaginaÈ›ia copilului-bărbat, fără a aluneca, însă, pe tărâmul sexualității. Această dimensiune îi este rezervată Adelei, fata în casă ce apare drept întruchiparea feminității È™i a senzualității, la geamul căreia se perindă diverse personaje (inclusiv tatăl) ce privesc cu jind la coapsele dezvelite ale femeii cufundate în somn. 

Mama lui Schulz este ciudat de absentă din lumea naratorului, fiind un personaj mereu în umbră, lipsit de o personalitate concretă, care apare în cadru pentru perioade scurte, nememorabile. Mama este o ființă străvezie, care nu se remarcă prin nimic deosebit, ea nu impune È™i nu se impune, È›inând partea tatălui È™i trecându-i cu vederea manifestările la graniÈ›a smintelii. 

Tatăl zburând prin cameră
Figura tatălui este cea care revine mereu, chiar dacă fugitiv; aplecat asupra registrelor sau ascuns în magazinul de postavuri, tatăl trece uneori prin transformări radicale, ca atunci când, supărat pe vânzătorii puÈ™i pe È™otii, devine o muscă ce bâzâie înfuriată È™i se izbeÈ™te de pereÈ›ii prăvăliei - însă nu pentru multă vreme, căci totul revine la normal la căderea serii. AmeninÈ›at de o moarte iminentă, aflat în pragul dispariÈ›iei, tatăl se întoarce Ã®ntotdeauna, deÈ™i cu mai puÈ›ină energie È™i patos decât în Prăvăliile de scorÅ£iÅŸoară. Este incert dacă el își revine din ultima metamorfoză, hilară È™i grotescă totodată, care survine în povestirea finală, Ultima evadare a tatălui meu. Cu un umor negru irezistibil, Schulz relatează tribulaÈ›iile părintelui transformat în crustaceu, privit de familie cu milă È™i repulsie, pe care un unchi încearcă cu tot dinadinsul să îl strivească. 

În vremea aceea, tata murise definitiv. Murise de multe ori, dar întotdeauna incomplet, cu anumite rezerve, ceea ce impunea de fiecare dată revizuirea faptului. Acest lucru avea și partea lui bună. Împărțindu-și moartea în rate, tata ne obișnuia cu dispariția sa. Deveniserăm indiferenți la întoarcerile lui, tot mai rare și de fiecare dată mai deplorabile. (pag. 376)

În camera tatălui, la Sanatoriu

Proza extraordinară a lui Schulz, de care m-am îndrăgostit în Prăvăliile de scorÅ£iÅŸoară, revine odată cu Sanatoriul timpului - o povestire impresionantă, cu accente sumbre È™i suprarealiste, care ne introduce într-o lume bizară unde culorile au fost obliterate. Naratorul călătoreÈ™te spre Sanatoriul unde este internat tatăl, un loc în care timpul a fost dat înapoi, astfel că moartea părintelui nu s-a întâmplat încă, iar el duce o existență relativă, care poate fi anulată de cea mai mică îndoială din partea lumii exterioare. ÃŽn dimensiunea lui, zilele sunt văzute ca printr-un linÈ›oliu de doliu, din ce în ce mai apăsătoare È™i mai întunecate. Negrul frunzelor, ciudat de saturat, este profund È™i binefăcător ca un somn reconfortant, căci în lumea guvernată de Sanatoriu, oamenii își duc zilele într-un somn prelung, care ademeneÈ™te È™i subjugă; este o stranie asemănare cu Sanatoriului din Muntele vrăjit, unde Hans Castorp își descoperă o boală neÈ™tiută care-l face prizonier timp de È™apte ani. Scăpat de sub supraveghere, timpul se descompune, iar fiul vede multiple variante ale tatălui, care zace bolnav È™i, în acelaÈ™i timp, mănâncă la restaurant sau vinde într-o prăvălie din oraÈ™. 


O altă povestire excelentă, străbătută de candoare È™i de un umor subtil, este Pensionarul. Naratorul, îmbătrânit înainte de vreme, se află la graniÈ›a dispariÈ›iei (luând, parcă, locul rezervat tatălui) È™i, nu o dată, pare că a trecut în lumea de dincolo, unde s-a descotorosit de convenÈ›ii È™i responsabilități. Pensionarul foarte avansat È™i foarte înaintat în această calitate decide să-È™i urmeze un vis nebunesc, astfel că revine la È™coală È™i se înscrie în clasa I. Redus treptat la ignoranÈ›a copilăriei, prins în iureÈ™ul poznelor È™i supus pedepselor, naratorul devine din ce în ce mai mic È™i mai infantil, până la dispariÈ›ia superbă, pe care nu o voi dezvălui. 

Foarte mult mi-au plăcut È™i povestirile Dodo (despre un tânăr care, în urma unei boli, rămâne fără memorie È™i fără minte, însă în trupul lui este zidit È™i celălalt eu, odinioară sănătos), Edzio (despre un vecin cu picioarele atrofiate, dar cu un bust atletic, mulÈ›umit de tranzacÈ›ia cu soarta, prin care È™i-a dat sănătatea în schimbul trândăviei) È™i Singurătate (în care naratorul este un pensionar ce nu È™i-a mai părăsit camera de ani de zile, asemănându-se cu un È™oarece nemuritor). 

Bruno Schulz, în Sanatoriul timpului
Povestirile din „Prăvăliile de scorÅ£iÅŸoară” È™i „Sanatoriul timpului” sunt, în cuvintele lui Bruno Schulz, o încercare de restituire a istoriei unei anumite familii, a unei anume case dintr-un oraÈ™ de provincie - nu prin intermediul documentelor, al studiilor de caracter sau al destinelor, ci prin căutarea sensului mitic, al miezului esenÈ›ial al acelei istorii... Aceste elemente fabuloase sunt inerente fanteziilor infantile, intuiÈ›iilor, temerilor È™i anticipărilor proprii zorilor vieÈ›ii. Pornind de la universul copilăriei, Bruno Schulz ajunge la o maturitate prematură, dominată de singurătate È™i alienare, în care se oglindeÈ™te viaÈ›a lui solitară din orășelul polonez Drohobîci, neîncăpător pentru imaginaÈ›ia fără limite a unui scriitor straniu, mic de statură, neatrăgător È™i bolnăviciosdar cu o genialitate poetică ce a fost recunoscută pe deplin abia după moartea sa absurdă.

Ceea ce a realizat în această viață scurtă a fost de ajuns pentru a-l consacra drept unul dintre cei mai remarcabili scriitori care au trăit vreodată. (Isaac Bashevis Singer)


Editura: Polirom, 2004
Traducere: Ion Petrică
Număr de pagini: 384

Niciun comentariu

Un produs Blogger.